George

Als je aan een reisauto of overland auto denkt voor Afrika dan denk je al snel, tenminste wij wel, aan een Land Rover: iconisch en onverwoestbaar. Iconisch was George zeker, onverwoestbaar is niet direct juist zijn wij achter gekomen. George was een Land Rovers One Ten uit 1985, een auto met geschiedenis. Toen wij hem kochten waren er al vele aanpassingen gemaakt die hem niet ‘standaard’ maar wel extra bijzonder maakte.

George was waarschijnlijk gebruikt als rally support wagen en had daarom een 3 inch! verhoging, rolkooi, dubbele schokbrekers achter, dubbele vering en een aantal andere aanpassingen. Tevens was George ooit gestart met een V8 benzine motor en op een of andere manier geëindigd met een 300tdi motor. Toen we een Carnet de Passage regelden kwamen we er achter dat deze motor zijn eigen geschiedenis had. We konden namelijk geen motor nummer vinden, aangezien deze weg geboord was.

George had alles wat een overland voertuig hoort te hebben:

  • Fantastische looks, als je van baby blauw houdt.
  • Robuste rolkooi, die we gelukkig nooit nodig hadden.
  • Zwaar gemodificeerde vering, voor een prettige wegligging.
  • Twee reservewielen, die we nooit gebruikt hebben.
  • Ventilatie overal, of waren dit gewoon gaten in de deuren en de vloer?
  • Ideaal voor de veldmonteur opleiding van Jesse, denk aan bijvoorbeeld een losse vooras in de ‘middle of nowhere’…
Losse vooras
Daar horen rubbers te zitten die de vooras vastzetten.

Reizen met George gaf ons altijd een glimlach en mensen keken vaak achterom om nog een keer te kijken. Velen kwamen langs voor een praatje of gaven een duim omhoog. In de Sossusvlei, Namibië, maakte groepen toeristen foto’s van deze bijzondere overland auto met Nederlandse nummerplaten.

Helaas was hij niet onverwoestbaar en hebben we in Kenia afscheid moeten nemen. George we missen je!