Marsabit, it looks like ‘Mars a bit’

Na oud en nieuw in Nairobi te hebben gevierd zijn we op 2 januari richting Ethiopië gereden. Om 5.30 een wekker gezet voor een lange rijdag. Vanaf Nairobi ging er een snelweg (lees: asfalt enkelbaans) richting Isiolo. Deze leidde ons lang Mount Kenia, de een na hoogste berg van Afrika. Deze was net uit de wolken toen we er langs reden, dus we konden hem vol op bewonderen. Vlak na Mount Kenia reden we over de evenaar; we zijn weer op het noordelijke halfrond. Ruim 50km na Isiolo was het asfalt afgelopen en begon de weg naar Marsabit die berucht is om de corrugation.

Het is zeker geen fijne weg. Vele stukken is het zoeken naar een goed spoor, soms kun je doorrijden om daarna vol op de rem te staan. We hebben dit soort wegen eerder gehad en het vraag veel concentratie. Na ongeveer een uur kwamen we Heidi en Jens tegen. Vooral Heidi had het erg zwaar en wist niet of ze Marsabit zou halen die dag. We zijn achter hun gaan rijden en rond 16.00 was het genoeg voor Heidi. Net voor Lokuloko hebben we een bushcamp gemaakt. Iedereen was moe dus rond 19.00 lagen we al in bed.

De volgende dag hebben we besloten om apart verder te reizen Heidi en Jens willen een stuk rustiger aan doen om de grens met Ethiopië te bereiken en mogelijk een truck regelen voor de motoren. Heel begrijpelijk want het rijden op de motor is zwaar voor ze. Wij zijn van plan om in een dag door te rijden. Een paar kilometer voor Marsabit hield George er opeens weer mee op. Na een blik in de motor bleek dat de timingbelt weer kapot was. Pff! We zijn (weer) afgesleept naar een camping.

Gelukkig kon de volgende dag een mechanic naar de auto kijken en naast de timingbelt was ook een ring van een pully kapot. Deze is niet in Marsabit verkrijgbaar en dus moest Jesse deze zelf maken uit een stuk plaatstaal in de workshop van de camping. Een precisie klusje, want als er ergens iets te veel of te weinig materiaal is, kan dit de hele motor vernielen. De mechanic is de dag daarna in de middag gekomen en Jesse is samen met de mechanic en Henry (camping eigenaar) bezig geweest deze in de motor vast te lassen aan de pully en de timing belt weer goed af te stellen. Aan het eind van de middag reed George weer.

We zijn vol goede moed op pad gegaan. Vanaf Marsabit is het nog 250km naar de grens over een verschikkelijk slechte dirtroad. Er is veel corregation, zand en stukken weg zijn weggeslagen. Niet een erg ontspannend ritje dus. Maar goed, we hadden de hele dag, dus het moest prima lukken. Het landschap is heel dor en leeg. Marsabit doet zijn informele slogan recht aan. Marsabit, it looks like ‘Mars a bit’.

Na een tijdje viel het ons op dat de auto wel erg rookte bij de uitlaat. Ook hadden we het gevoel minder vermogen te hebben, maar dat verweten we eerst aan de weg. Na 110km werd het wel heel erg en maakte de motor een nog raarder geluid. We vertrouwden het allebei niet en besloten niet verder te gaan… en dat hier onze reis eindigt. We zijn er helemaal klaar mee, de afgelopen 3 weken is de auto steeds kapot gegaan en Jesse heeft ontzettend veel tijd in de auto gestopt. Het is nu klaar.

We zijn in een slakkengangetje (met 3 cilinders ipv 4) teruggereden naar Marsabit. Terug op de camping hebben we Henry en mister Aku (een vriend van Henry) het hele avontuur vertelt en de opties besproken. Al snel werd duidelijk dat we de auto heel moeilijk kunnen verkopen in Kenia omdat de wet bepaald dat auto’s ouder dan 8 jaar niet geïmporteerd mogen worden. Het wordt ons niet makkelijk gemaakt en tegelijk probeerde Henry ons te overtuigen dat George nog prima gerepareerd kan worden en we niet met onze reis hoefden te stoppen. We hebben geen idee, morgen weer een dag!

Halverwege de dag besloot Jesse toch maar eens de motor te bekijken om te bepalen wat er nou kapot was. Want ook als we de auto willen verkopen is het beter om hem eerst te repareren. Dit keer bleek de timingbelt niet kapot te zijn en ook het zelf gekluste onderdeel was prima. Uiteindelijk bleek een van de pushrods kapot te zijn en volgens Henry is dit makkelijk te maken. We zijn maar naar de garage lopen en die hadden wel ruimte en ook waren er 2e hands pushrods in het dorp beschikbaar.

RELEVANTE LINKS