Zanzibar!

Voor de allereerste keer deze reis hebben we George achter moeten laten… heel raar! George voelt toch wel als ons huisje! George mee naar Zanzibar was veel te duur, dus dat was geen optie. Voordat we uiteindelijk een kamer geregeld hadden in Stone Town was het al wat later in de middag, dus daarna zijn we snel op pad gegaan. Eerst hebben we door de stad geslenterd om uiteindelijk bij Hotel Africa uit te komen. Hotel Africa is een bekende plek om de sunset te zien. We hebben hier heerlijke cocktail besteld en zijn er voor gaan zitten. Erg mooi met van die dhow, arabische zeilschepen, erbij. Voor het avondeten zijn we naar Forodhani Gardens gelopen. Daar zijn allerlei kraampjes waar je spotgoedkoop kunt eten. We zijn begonnen met een Zanzibar Pizza, een gevulde omelet gebakken in een chapati, heerlijk! Daarna hebben we wat spiezen gegeten en de plaatselijke soep.

Toen we even aan de kant zaten om lekker te kijken raakten we in gesprek met een jongen. Al pratende vroeg hij of we het palmsuikerdrankje al hadden geproefd. Nou nee, dus hij eentje voor ons halen en weer verder kletsen. Toen we later wilden betalen vroeg hij echt een absurd bedrag. Shit we zijn er dus toch ingetrapt. Meestal hebben we ze wel in de gaten, maar blijkbaar kon hij goed toneelspelen. Odette is nog even naar het kraampje gelopen om de prijs te vragen en die hadden we goed gegokt. Uiteindelijk hebben we de jongen iets meer gegeven om hem geen gezichtsverlies te laten lijden. Maar voor ons toch een beetje katterig gevoel.

De dag daarna hebben we een spice tour gedaan. Op Zanzibar worden veel verschillende specerijen verbouwd, vanwege het ideale klimaat; warm en vochtig. Op de staatsfarms wordt vaak maar een soort verbouwd, maar op de privé farms worden vrijwel alle mogelijke specerijen en fruit verbouwd. Op deze manier zijn ze verzekerd van een redelijk stabiel inkomen, als onverhoopt van een soort de oogst niet wil lukken. De tour was erg leuk. Op een redelijk klein oppervlak groeit er veel. Echt interessant om de specerijen die je zoveel gebruikt te zien groeien.

Duiken

Na de lunch zijn we naar de noordelijke stranden gegaan. Helaas hebben we lang op de taxi moeten wachten die we vanuit het hotel hadden geregeld. Meerdere mensen hadden ons verteld dat Kendwa Rocks een leuke plek was, dus zijn we hier naar toe gegaan. Het is een echte strandtent met van die mensen die de hele dag aan het strand liggen… Maar eens kijken hoe lang wij dit gaan volhouden. ’s Avonds was er een beachparty met Afrikaanse dans, acrobatiek en breakdance. We hadden een leuke avond, maar we hebben het niet al te laat gemaakt want morgen gaan we duiken.

Om 9 uur zijn we met alle duikspullen vertrokken naar het eilandje Mnemba, ten noord-oosten van Zanzibar. het is een maritiem natuurpark, waar je, naar het schijnt, het beste kunt duiken van Zanzibar. Tijdens het varen kregen we de instructies. Toen we er uiteindelijk waren en helemaal bepakt en bezakt waren kreeg Odette het toch wel erg benauwd. Jesse sprong zo in het water, maar zelfs dat durfde Odette niet meer. Uiteindelijk is ze zonder toeters en bellen in het water gegaan en kreeg Odette deze in het water pas weer aan. Odette vond het ademen door zo’n ding echt naar en had het gevoel veel te weinig lucht binnen te krijgen. Na een paar keer onder water oefenen met ademen en klaren, en ook nog een stukje zwemmen heeft Odette besloten niet verder te gaan. Het leek haar nog steeds doodeng en is daarna lekker gaan snorkelen. Het is een mooi gebied met koraal en heel veel soorten vissen.

Jesse is wel met de instructeur naar beneden gegaan en kwam na ruim een half uur weer boven water. Hij vond het helemaal fantastisch en heeft zelfs een octopus gezien! Na de lunch is Jesse voor een 2e duik gegaan (hij heeft de smaak te pakken) en Odette is weer gaan snorkelen. Dit keer is Jesse bijna 3 kwartier onder water geweest. Naast een boel vissen heeft hij ook een schildpad gezien. Eenmaal aan boord hebben we op de terugweg nog een groepje dolfijnen op afstand zien zwemmen. Odette was op de boot en tijdens het snorkelen gigantisch verbrand op haar rug en bovenbenen, een beetje jammer.

De rest van de dag hebben we gerelaxed aan het strand met cocktail erbij. Jesse heeft zich ook nog aan beachvolley gewaagd. Om toch een beetje te integreren hebben we de dag daarna geprobeerd de hele dag op het strand te liggen. Toch hebben we stiekem best wat gedaan. Gelezen, website bijwerken, lange mail naar familie en vrienden en dagboek bijschrijven. ’s Avonds hebben een fles bubbels en sushi besteld om zo onze stranddagen af te sluiten!

Stone Town

Na het ontbijt hebben we een lokaal busje genomen naar Stone Town. Het busje was meer een kleine vrachtwagen met achterin hele lage bankjes aan de zijkanten. De uitdaging is om met zoveel mogelijk mensen in deze ruimte te zitten, waarbij alle ruimte gebruikt wordt. Daarna moeten er zoveel mogelijk mannen aan de achterkant hangen. Erg grappig! In Stone Town zijn we gaan rond slenteren en zijn we uiteindelijk op een strandje uitgekomen waar je het mooiste zicht op de zonsondergang hebt. We hebben er heerlijk gezeten, al kijken naar de zon, dhows en mensen in het water. Na zonsondergang is het druk op het strand met mensen die aan het joggen zijn, oefeningen doen, voetballen of acrobatiek oefenen.

De dag daarna hebben we over de plaatselijke markt geslenterd. De vlees en visafdeling hebben we overgeslagen, want deze stonken toch wel heel erg! Later in de ochtend wilden we naar House of Wonders. Een imposant gebouw met een museum van de Swahili en arabische cultuur. Helaas was de achterkant van het gebouw al enige tijd ingestort en was het daarom gesloten. Daarom zijn we naar het Palace Museum gegaan, waar de Sultans hebben gewoond. Het museum viel ons erg tegen. In de middag zijn we door Stone Town gelopen, ondanks dat Jesse zich niet lekker voelde. Omdat hij zich steeds slechter ging voelen zijn we naar het hotel terug gegaan. Helaas voelde Jesse de dag daarna ook nog slecht en hebben we alleen de boot teruggenomen naar Dar. Terug op de camping is Jesse braaf aan de ORS gegaan en verder hebben we niets meer gedaan.