Fotoalbum Saal Digital: Product review

We zijn al zo’n 7,5 jaar terug van onze wereldreis door Afrika en hebben meer dan 1600 foto’s. Een deel staat op onze website, we hebben er 3 op canvas laten printen en voor de rest hebben we er nog niets mee gedaan.

Afgelopen maand kreeg ik de mogelijkheid om een product review bij Saal Digital te doen en daarmee een mooie korting op een foto album te krijgen. Als zuinige Hollander was dit het moment om toch te beginnen aan een fotoalbum, zo’n 7,5 jaar na dato. Ik heb de review opgedeeld in verschillende onderdelen. ‘Het bedrijf’ Saal Digital inclusief afhandeling van support, ‘de software’ waarmee het album gemaakt wordt en ‘het fotoalbum’ het finale product.

Disclaimer:
De meeste reviews op blogs zijn vaak lovend en naar mijn gevoel met veel meel in de mond. Wie mij een beetje kent weet dat ik met veel plezier focus leg op de kleine puntjes die voor verbetering vatbaar kunnen zijn. Noem het in deze maar beroepsdeformatie als IT Manager.

Het fotoalbum

Om met de deur in huis te vallen, het album overtrof onze verwachtingen. Het is mooi afgewerkt en de pagina’s zijn extra dik. We waren bang dat bij 102 pagina’s het album te dik wordt en we in het midden van het album de niet goed te foto’s konden zien. Echter het lijkt wel alsof twee pagina’s aan elkaar gelijmd zijn waardoor elke pagina makkelijk 180 graden open kan en volledig vlak is. Dit hebben we niet in onze eerdere fotoalbums of wat we hebben gezien bij albums van anderen. Dit is zeker een toegevoegde waarde!

De software

Ik ervaar het als prettig dat ik een fotoalbum gewoon op mijn Macbook kan maken zonder de hele tijd mijn foto’s te moeten uploaden naar een website. Wat ik leuk vond, is dat je een paar foto’s op een pagina zet en dan rangschikt het programma de foto’s en kiest een template voor de pagina. Vaak vond ik het resultaat al goed en deed ik allen maar een paar kleine aanpassingen. Ik heb een boek van 102 pagina’s samengesteld uit meer dan 1600 foto’s in minder dan 10 uur, wat ik een goed resultaat vind. Van te voren was ik bang dat ik er langer mee bezig zou zijn.

Ik heb wel een lijstje met verbeterpunten:

  • De algehele UI/UX vond ik niet overzichtelijk in het programma. Ik had de youtube filmpjes nodig om aan de slag te kunnen.
  • Bij het OneMinute-fotoboek komt geen waarschuwing als je 1659 foto’s selecteert. Dit resulteerde in mijn Mac waarvan de harde schijf vol liep, en een half uur bezig was om een fotoalbum te proberen te maken; waarbij het resultaat niet bemoedigend (understatement) was en ik handmatig via omwegen de data weer moest verwijderen om mijn opslagruimte vrij te krijgen.
  • Je kunt niet foto’s van de ene pagina naar de andere slepen.
  • Er zijn weinig foto edit opties. Eigenlijk alleen bijsnijden en inzoomen. Nu hoef ik geen photoshop, maar bijvoorbeeld de kleurbalans aanpassen of een foto zwart/wit maken zou wel fijn zijn.
  • De menu’s links en rechts zijn niet te re-sizen. Op een 13inch scherm blijft er zo weinig ruimte over voor de bladzijde. Zeker als ik links de juiste map met foto’s had geselecteerd, dan wil ik daarna daaronder alleen maar mijn foto’s zien en niet maar vier.
  • Als ik een eigen layout had gemaakt en opgeslagen; dan kon ik deze niet terug vinden.
  • Het invoeren van de kortingsbon is pas helemaal aan het einde van het bestelproces. In mijn geval had ik het verkeerde product geselecteerd en werd dit pas na 10 uur duidelijk. Toch vrij vervelend (wel door support opgelost).
  • Betalingsmogelijkheid is alleen Paypal en Creditcard. Voor Nederlandse markt is iDeal wel een must zou ik zeggen.

Het bedrijf

Saal Digital zei mij helemaal niets, maar aan de andere kant is het ongeveer 10 jaar geleden dat wij voor het laatst een fotoalbum gemaakt hebben en 7 jaar geleden dat we een paar canvas prints gemaakt hebben. De website maakt al snel duidelijk dat het een Duits bedrijf is. De website komt rommelig over, dit komt door te veel verschillende menu’s en submenu’s. Ook zijn de vertalingen en de taal niet uniform. Het lijkt alsof ze zich richten op resellers (3 van de 4 submenu items) en dan is dat deel van de website in het Engels! Kies je voor ‘sample producten’, dan krijg je 50% korting op demoprodukten. Noem het een beroepsdeformatie, maar de customer journey lijkt mij nog niet optimaal.

Omdat ik een productreview deed had ik een uitnodiging van Jacob. Ik kreeg de code niet werkend, dus ik heb een vraag gesteld. Daarop kreeg ik antwoord van Ilse. Elke keer kreeg ik antwoord van iemand anders en je raadt al, ik heb contact gehad met: Jacob, Ilse, Ines, Marcel en Joanna van Saal Digital. Persoonlijk contact vind ik fijn, maar op deze manier kreeg ik toch het gevoel dat ik een nummer was. Zeker omdat de communicatie van collega’s niet terug werd gelezen en er onnodige mailwisseling was. Mijn advies zou zijn om voortaan een naam te kiezen en vanuit die naam te mailen, ongeacht wie er nu echt achter zit. Nu werd het tegenovergestelde van persoonlijk contact bij mij bereikt.

Bij de verzending kun je track en trace informatie opvragen. Helaas is dit in het eerste deel van de verzending alleen in het Duits. Het zijn die kleine dingetjes, die toch de user experience beïnvloeden.

Conclusie

Het product is van hoogstaande kwaliteit en zeker de moeite waard. De software en gebruikerservaring zijn naar mijn mening niet meer van deze tijd. Wel denk ik dat daar met relatief kleine aanpassingen grote sprongen gemaakt kunnen worden. Wie weet kan ik daar vanuit mijn beroepsdeformatie wel eens met ze over praten?


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze avonturen en ontvang een mail zodra er een nieuw verhaal op de website geplaatst is. De mail wordt de eerste ochtend nadat een nieuw verhaal geplaatst is verstuurd. Zo kun je de (kantoor)dag goed beginnen.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.