Voorbereidingen wereldreis 2012 – de auto
Als je eenmaal het besluit hebt genomen om een wereldreis te maken komt natuurlijk de vraag welk voertuig. In ons romantisch ideaalbeeld was er maar een auto die tegen de ‘verschikkingen’ van Afrika bestand is. Voor ons was dat natuurlijk een Land Rover. Naast een auto hebben we ook een mentale reis en voorbereidingen gehad, maar daarover meer in een andere blogpost. Onze auto voorbereidingen voor onze wereldreis begon dus met het zoeken van een Land Rover.
Welke auto
Natuurlijk zijn er andere alternatieven aangereikt voor Land Rover. De twee alternatieven waren een Toyota Landcruiser en een Unimog. De Unimog vonden we wel heel spartaans en we hebben snel besloten dat dit niet ons type auto was. We hebben nooit serieus gekeken naar de Landcruiser aangezien deze ook enigszins buiten ons budget viel.
De adviezen die iedereen gaf, en die je nog steeds vaak vindt is dat je een ouder model moet nemen. Dan is er nog geen of niet veel elektronica en is de auto makkelijker te repareren. Zo hebben we gekeken naar een Series 3 en meerdere Defenders. Uiteindelijk is ons oog op George gevallen vanwege het feit dat hij een OneTen (het model wat later Defender werd) was en ook wat meer luxe en vermogen had dan een Series 3. Door meerdere aanpassingen van vorige eigenaars had hij een 300tdi motor, dit is de laatste motor van Land Rover die nog niet computer gestuurd was. Een belangrijke eis die we stelde aan de motor.
Een Land Rover is ook makkelijk in onderhoud werd door iedereen gesteld, je kunt overal bij. Dit hebben we ook zeker geweten! Hoe vaak Jesse wel niet onder die auto heeft gelegen tijdens en voor de reis…
Auto gekocht – en wat nu?
We waren echt zo groen als gras met auto’s, terreinrijden, overlanding en alles wat er bij kwam kijken. Daarom hebben we onze voorbereiding rustig gedaan. We zijn lid geworden van LRCH en zijn naar meerdere keren naar evenementen gegaan om zo ervaring op te doen met offroad rijden. Als je vast komt te zitten in de blubber is er altijd wel iemand die je komt helpen om los te komen en daar zijn zoveel mensen die (goedbedoelde) adviezen geven dat je vanzelf leert wat wel en niet werkt.
Jesse heeft ook een vierdaagse sleutelcursus bij Hendrik Swane gevolgd om zo meer te leren over een Land Rover. Dit was zeer leerzaam en die cursus heeft mede ervoor gezorgd dat we het vertrouwen hadden om meer afgelegen gebieden in te gaan.
De voorbereidingen
Voor de reis hebben we meerdere zaken aangepast aan George, zo hebben we lagers gecontroleerd en vervangen. Remblokken nagekeken en oliën ververst. Technisch zijn in de loop der jaren nog wel dingen kapot gegaan voordat we op reis gingen. Denk aan een achteras, ruitenwisser motor en turboslangen. Vaak geen complexe zaken maar wellicht dit wel het moment om nog eens na te denken over de uitspraak van een andere Land Rover eigenaar.
“Een Land Rover is makkelijk in onderhoud maar gemiddeld doe je dat ook een dag in de week. Een Nissan of Mitsubishi reiziger is al gauw een paar uur per week met onderhoud bezig. Een Toyota rijder doet dit 1 uur per week. Niet omdat het nodig is, maar om zelf een prettig gevoel te hebben.”
In de maanden voor de wereldreis hebben we voor de voorbereidingen George een beetje preventief onderhoud gegeven. Achteraf gezien had dit wel wat meer kunnen zijn. Met name hebben we leuke dingen gemaakt zoals een Zebra-tafel en ons logo aan de zijkant van de auto.
Relevante links
- Vorig verhaal: Voorbereidingen 2012 – de (mentale) reis
- Volgend verhaal: Stellenbosch en Kaapstad 2012
– - Foto Album: Voorbereidingen 2012
– - Algemene introductie van onze 2012 wereldreis: Afrika 2012
- Onze route met meer verhalen bij de pins: Route 2012